JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Tazkirah Penghayatan Solat 1

Oleh:
Ustazah Shahidah (Guru Sek. Men. Islam Hidayah)

Assalamualaikum WRT WBT

Solat dalam Kehidupan

SOLAT adalah tiang, tunjang, rukun dan lambang Islam yang kekal abadi, umpama kepala kepada tubuh manusia. Solat jugak penyeri hidup, penenang jiwa, penghibur hati, penghubung antara hamba dan Tuhan, pelantar untuk roh kekasih naik ke tingkat tertinggi menikmati belaian Ilahi dan bergembira di taman suci.

Sembahyang menggabungkan kebahagiaan dua alam, alam ghaib dan alam nyata.

Solat seolah cahaya yang bersinar di dalam jiwa yang menghayatinya. Solat akan terasa indah bagi sesiapa yang menikmatinya.

Cara terbaik untuk membersihkan jiwa manusia adalah dengan solat-solat yang khusyuk. Solat yang menggilap hati, Solat yang membuang segala noda dosa dan membersihkan segala kotoran hati. Solat yang mengurniakan cahaya Iman melegakan dada dengan kedinginan taqwa.

Majoriti dari umat Islam menunaikan solat secara teknikal yang diwarisi dari org tua. Mereka membaca sesuatu, melakukan pergerakan tertentu dan merasa yakin telah menunaikan kewajipan walaupun tanpa mengetahui rahsia dan merasai kesannya.

Sebenarnya segala bacaan dan perbuatan dalam sembahyang hanyalah ibarat jasad, rohnya adalah kefahaman, tunjangnya adalah khusyuk dan tiangnya ialah kesan.

Oleh itu, kita dapat lihat kenapa kebykkan manusia tidak memperolehi apa-apa manfaat daripada sembahyang mereka. Walaupun solat, namun mereka masih tidak berhenti melakukan jenayah. Sedangkan solat yang betul pasti membersihkan jiwa dan hati serta mampu menghalang pelakunya dari dosa dan perkara yang diharamkan.

Oleh itu, perlulah kita memberi perhatian yang utama dalam menghadirkan hati ketika solat dan menjaga kekhusyukkan ketika beribadat. Agar kita dapat merasai nilai ketaatan, menuruti cahaya Allah yang akan terpancar pada diri kita dan merasai agungnya mengenali Allah.

"Orang yang sembahyang pada waktunya, dia menjaga wudu'nya serta melakukan dengan sempurna dalam ruku', sujud dan khusyuknya, sembahyang ini akan naik ke langkit dalam bentuk cahaya putih, yang terang menderang dan ia akan berkata: 'Semoga Allah memeliharamu sepertimana engkau memeliharaku'. 

Orang yang sembahyang diluar waktunya dan tidak menjaga wudu'nya serta tidak melakukan dengan sempurna dalam ruku', sujud dan khusyuknya, sembahyang itu akan naik dalam bentuk cahaya yang hitam pekat dan berkata: 'Semoga Allah mengabaikanmu sebagaimana engkau mengabaikanku.' Apabila ia berada ditempat yang dikehendaki Allah, sembahyang itu akan dilipat seperti baju kusam lalu ia digunakan utk memukul pelakunya."
(Hadith Anas diriwayatkan oleh al-Tabarani)

"Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Allah) dengan bersabar dan dengan mengerjakan sembahyang.." (Al-Baqarah: 153)


No Response to "Tazkirah Penghayatan Solat 1"