Featured Content

JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Sesi Training

Assalamualaikum wrt wbt dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, kini telah masuk bulan ke 6 Kempen ABJZ peringkat Negeri Johor telah dilaksanakan dengan jumlah 35 kempen diseluruh negeri Johor yang melibatkan 8.298 peserta dari pelbagai sekolah dan institutsi pengajian tinggi.

Team ABJZ Johor kini mendapat permintaan dari pelbagai pihak di seluruh negeri Johor, termasuklah daerah-daerah seperti Muar, Kluang, Batu Pahat, Simpang Renggam dan Pontian. Target kami adalah untuk menyebarkan kempen ABJZ ini keseluruh pelusuk negeri Johor, agar sama-sama kita membetulkan apa yang biasa dan membiasakan apa yang betul.

Pada 30 Julai 2009, Team ABJZ Johor telah mengadakan satu lagi sesi training (TOT) untuk para fasilitator yang akan bersama-sama dalam pakej ABJZ 29 jam.

Program ABJZ 29 jam paling terdekat adalah pada 1 & 2 Ogos bertempat di SMK Benut, Pontian. Seramai 11 sukarelawan anak-anak muda telah menghadirkan diri di training ini bagi penyediaan mental dan rohani mereka.

Kehadiran pada TOT ini amatlah dihargai dan semoga usaha yang kerdil seumpamanya ini dan pengorbanan serta usaha kita diberkati Allah hendaknya. Jazakumullahu Khairan Kathira diatas kerjasama semua.

Kami mengharapkan berkat doa semua pihak di atas kejayaan dan keberkesanan program kali ini. Segala yang baik itu daripada Allah Ta'ala, dan kekurangan itu dari kelemahan pihak kami sendiri.

Iman Tidak Sempurna Jika Guris Hati Ibubapa

Iman tidak sempurna jika guris hati ibu bapa
Bersama Mohd Zawawi Yusoh

SILATURAHIM adalah satu sunnah yang tidak lagi diminati masyarakat hari ini.

Buktinya ada di mana-mana. Wujudnya kejengkelan terhadap silaturahim bermula daripada diri individu seterusnya melanda kepada institusi kekeluargaan.
Ada banyak kes pada hari ini menunjukkan silaturahim bsukanlah suatu ikatan yang diutamakan dalam diri setiap individu.

Antaranya, kes pembunuhan ibu atau bapa oleh anak-anak, suami membunuh isteri yang sedang menyusukan anak, isteri membunuh suami yang curang dan juga cucu membunuh nenek atau datuk.

Malah, yang paling menyayat hati seorang ibu sanggup menggugurkan anak yang dikandung dan jika lahir pun, bayi itu sanggup dibuang merata-rata laksana sampah yang tiada nilainya.

Hubungan kekeluargaan adalah satu usaha untuk membentuk masyarakat Islam yang berkualiti.

Dalam hubungan ini, kepentingan setiap individu terjamin apabila setiap anggotanya saling sayang menyayangi, melindungi dan ingat-mengingati.

Allah s.w.t berfirman dalam surah an-Nisa’, ayat 1, bermaksud: “Dan takutlah kepada Allah yang minta-meminta kamu dengan nama-Nya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesungguhnya Allah mengawasi kamu.”

Ibu bapa mempunyai kedudukan mulia di mata Allah. Ibu bapa juga adalah orang yang paling hampir dengan kita dari aspek ikatan kekeluargaan dan pertalian darah.

Selayaknya ibu bapa menerima penghargaan yang maha besar dari Allah sebagai orang yang harus dihormati kerana jasa mereka sejak kita dalam kandungan sehingga dewasa.

Malah, sehingga kita mati pun, jasa dan pertalian darah antara kita dan ibu bapa tak akan pernah putus. Iman seseorang juga tidak sempurna jika mencalarkan kebeningan hati ibu bapa.

Begitu juga bila berbicara mengenai jasa dan pengorbanan ibu bapa yang tidak dapat dibalas dengan apa jua perkara.

Pernah diceritakan pada zaman nabi mengenai jasa seorang ibu membesarkan anaknya.

Kisah ini berlaku ketika Abdullah Umar melakukan tawaf di Baitullah.

Ada seorang lelaki berasal dari Yaman memikul ibunya bertawaf dalam keadaan cuaca yang sangat panas. Peluh mengalir di wajahnya, dia amat keletihan.

Orang itu bertanya kepada Ibnu Umar: “Apakah menurutmu aku membayar jasa ibuku atas apa yang ia lakukan untukku selama ini?”

Ibnu Umar menjawab: “Demi Allah, tidak walaupun satu nafasnya.”

Selain ibu bapa, kita juga harus menjaga silaturahim sesama jiran. Jiran tetangga adalah kerabat paling hampir dengan keluarga kita.

Malah, hubungan rapat dan mesra yang terjalin kadangkala melebihi sanak-saudara yang mempunyai pertalian darah dengan kita.

Allah memerintahkan manusia supaya berlaku baik terhadap jiran tetangga, sama ada jiran tetangga yang dekat atau jauh.

Ini jelas sebagaimana firman-Nya dalam surah an-Nisaa’, ayat 36, bermaksud: “Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba sahaya yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membanggakan dirinya.”

Berita di Malaysia Harmoni

Alhamdulillah baru-baru ini Kempen ABJZ Johor telah dilaporkan oleh Malaysia Harmoni. Sila click disini untuk ke link Malaysia Harmoni.

ABJZ Semakin Rancak di Johor

Zulkifli Khair

ABJZ di SMK Benut

PONTIAN, 7 Julai – Suatu program kesedaran kendalian Dr Shaharuddin Mohd Said telah berjaya dilangsungkan di SMK Benut di sini. Kempen “Anda Bijak Jauhi Zina” (ABJZ) yang bermula pada jam lapan pagi dan berlangsung selama empat jam itu dihadiri kira-kira 250 orang pelajar dari tingkatan satu hingga lima yang rata-rata dari kelas E dan F.

“Saya tidak sangka ada pelajar tingkatan satu yang hadir. Sepatutnya, ia dihadiri oleh pelajar menengah empat dan lima,” jelas Shaharuddin. “Pada awalnya ada yang kelihatan dipaksa hadir, lalu kami sediakan beberapa aktiviti seperti permainan.” Menurut beliau, kempen ABJZ bukanlah bersifat monotonous dengan pengisian ceramah semata-mata.

ABJZ tajaan Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) Johor membabitkan dua pakej program: Program selama 4 jam dan program selama 29 jam (membabitkan dua hari). Buat masa ini, ia lebih difokuskan kepada golongan remaja. Antara sekolah yang pernah terlibat termasuklah SMK Permas Jaya 3, SMK Dato' Menteri (Ayer Hitam), SMK pasir Gudang 3, MRSM Batu Pahat, SMK Batu Anam (Segamat) dan banyak lagi.

Program ini turut berjaya menarik golongan dewasa sebagaimana yang diadakan untuk sebuah kumpulan Yasin kaum wanita. Malah, ia pernah juga dihadiri golongan bukan Islam sepertimana pada 19 Jun lalu di SMK Tunku Abdul Rahman Putra (STARP). Dalam kempen tersebut, seramai 116 pelajar prauniversiti menyertainya termasuk 39 orang bukan Islam.

Sehingga 3 Julai 2009, seramai 7,788 orang telah menyertai kempen ABJZ membabitkan 31 kempen. Bermula hujung minggu ini (11 Julai 2009) hinggalah ke bulan Ogos, pihak sekretariat sudah pun menerima lapan tempahan daripada pihak sekolah dan masyarakat kampung bagi mengadakan kempen ABJZ di tempat mereka.

Dua objektif utama kempen ABJZ adalah:

  1. Memberi pendedahan dengan lebih mendalam tentang punca dan perkara-perkara yang membawa seseorang itu terjebak dengan gejala zina.
  2. Mengendalikan satu program untuk generasi muda bagi membina jati diri, seterusnya boleh dijadikan panduan untuk membentengi diri daripada terlibat dengan gejala sosial khususnya zina.

Kempen ABJZ dilancarkan secara besar-besaran di peringkat negeri Johor pada 28 Februari 2009 di Pusat Islam Iskandar. Johor tidak terlepas daripada masalah zina yang kronik. Dianggarkan seramai lapan bayi luar nikah dilahirkan setiap hari di negeri Johor Darul Takzim pada masa ini. Maklumat lanjut lagi terkini mengenai ABJZ boleh diakses di http://abjzjohor.blogspot.com/.

ABJZ di SMK Benut

ABJZ@SMK Cha'ah 29 Jam

Assalamu’alaikum WRT WBT dan Salam Sejahtera.


Hi adik2 semua! KakMyra here again! Ish, lagi2 muka kakmyra ek kat blog nih. Tapi nak buat mcmana, dah mmg tanggungjawab. Jadi InsyaAllah dalam masa akan datang pun akan nmpk lagi muka akak di sini *wink*.

Apa khabar adik2 semua? Di doakan semua sihat2 belaka, dan sentiasa gembira disamping keluarga tersayang.

Bagi yang baru datang, selamat datang. Semoga kita semua disatukan dibawah naungan dan Rahmat Allah Ta'ala. Bagi adik2 yang pernah join kempen ABJZ negeri Johor ini, selamat bersua kembali.. Ingat akak lagi tak? Itu pun kalau akak pernah datang ke tempat adik2 lah ye. Adik2 semua masih aktif menjadi duta kempen ABJZ? Harapnya begitulah. Jangan kita putus menyebarkan ilmu ya.

Alhamdulillah baru-baru ini, pelayaran ABJZ JIM Johor pada 11-12 Julai di Sek Men Cha'ah Segamat telah selamat berlabuh tanpa sebarang kecederaan. Pada pelayaran yang berlangsung selama 29jam kali ini disertai oleh 63 peserta dikalangan adik laki2 dan perempuan.

Dapatlah kami team ABJZ Johor melangkah kaki ke bumi Cha'ah buat pertama kali.

Hari ini dah hari kedua program di SMK Cha'ah selesai, apa khabar adik2 di sana? Masih gagah? InsyaAllah.. Di doakan adik2 semua masih bersemangat dan masih kuat mengharungi ujian hidup. Apa yang penting? Bak kata KakFida, "Yang penting kita perlu biasakan apa yang betul dan betulkan benda yang biasa"

Disini, sekali lagi kami team ABJZ Johor ingin memohon kemaafan pada pihak sekolah jika terdapat kekurangan dari pihak kami. Segala yang baik itu datang dari Allah Ta'ala dan yang buruk itu adalah dari kelemahan kami sendiri.

Akhir sekali jutaan terima kasih kepada semua yang menjayakan program ini. Seramai 9 fasi lelaki & 8 Fasi perempuan yang mana hampir 70 % terdiri dari kalangan penggerak KBJ dan alumni pgm2 KBJ Johor.

Jzkk & Tahniah kepada TEAM ABJZ/KBJ/KRJ : Pak Long, Pak K, Safwan, Saleh, Faizal, Wan, Al-Azahari, Yusuf ( sri medan ), Anas , Fida, Myra, Anie, Lia, Sahrah, Ina, Yati, Mia dan juga semua yang telah mendoakan kejayaan program ini.

Para pengendari & fasi muka skema

Para pengendali & fasi yang otai2 rupanya.. haha

Jzkk, semoga Allah memberkati usaha kita semua dan menerimanya sebagai ibadah InsyaAllah.

Gallery ABJZ STARP

Kempen ABJZ Johor telah diteruskan di STARP, Kulai Johor.

Tarikh: 19 Jun 2009
Bil Peserta: 116 (Tingkatan 6)
Team ABJZ:
Pn Hjh Sumilah
KakFida
KakMyra
Kak'Abyd
Abg 'Asim

*minta maaf pada adik2 STARP kerana lambat upload gambar ni. Please enjoy!

03.07.2009: Purata 8 orang bayi luar nikah dilahirkan setiap hari di Johor

Friday July 3, 2009
The Star

An average of eight babies born out of wedlock every day

JOHOR BARU: An average of eight babies are born out of wedlock every day in the state, says Johor Women, Family, Community Development and Health committee chairman Dr Robiah Kosai.

She said statistics from the National Registration Department have shown that 15,610 babies had been born out of wedlock since 2005.

Most of these babies were Chinese, who topped the list at 6,522, followed by 5,393 Malays and 3,695 Indians, she said in reply to Datuk Md Othman Yusof (BN – Kukup) here yesterday.

“At least 20% of these births involved mothers below 21 years of age,” she said, adding that there had been an average of 3,000 such cases each year since 2005.

Dr Robiah said the state was taking measures to check the social ill, including counselling teenagers against pre-marital sex.

She said talks, seminars and workshops on healthcare and sexuality were other measures.

The agency was also thinking of introducing its programmes to national service trainees.

Dr Robiah also said parents must obtain birth certificates for their children who otherwise could not be enrolled in schools.

“The children will also have problems in getting their MyKads,” she said, adding that National Registration Department counters had been set up in rural areas to register the birth of children.

“A RM50 fine will be imposed on late registration but it is for the benefit of the child,” she said, adding that since 2006, 4,302 children had had their births registered late in Johor.

Tragedi di bilik asrama UTM

METRO MALAYSIA
Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my


JOHOR BAHRU: Sedih dan menyayat hati! Itu nasib malang seorang bekas pelajar wanita berusia 26 tahun yang ditemui mati dipercayai akibat pendarahan serius selepas melahirkan anak dalam keadaan serba kekurangan di sebuah bilik asrama di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai dekat sini, petang kelmarin.

Lebih malang lagi, bekas pelajar tahun empat itu dipercayai menderita keseorangan ketika melahirkan anak dan hanya ditemui kira-kira jam 5 petang, selepas lebih dua hari Allahyarham menghembuskan nafas terakhir.

Kejadian disedari ketika minggu orientasi pelajar baru berlangsung apabila beberapa pelajar mengadu kepada ahli jawatankuasa (AJK) minggu orientasi ada sebuah bilik asrama berbau busuk.

Berikutan itu seorang daripada AJK minggu orientasi memeriksa bilik berkenaan yang berkunci dari dalam itu.

AJK terbabit membuat aduan kepada pengetua kolej kediaman sebelum pengawal keselamatan diarah menyiasat.

Sebaik pintu dibuka, pengawal keselamatan terbabit terkejut melihat sekujur tubuh tanpa seurat benang terbaring kaku dengan percikan darah di lantai.

Lebih mengejutkan, penemuan bayi lelaki yang sudah tidak bernyawa tidak jauh dari mayat wanita itu.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Ruslan Hassan, berkata pihaknya menerima maklumat berhubung penemuan mayat wanita berkenaan sebelum bergegas ke tempat kejadian.

“Berdasarkan siasatan, mangsa berasal dari Kelantan dan belum berkahwin. Dia disahkan meninggal dunia sekurang-kurangnya dua hari sebelum ditemui.

“Kami percaya besar kemungkinan kematian mangsa berpunca daripada pendarahan serius selepas bersalin.

“Namun, kita tetap meneruskan siasatan bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa dan melihat sama ada wujud kemungkinan ada unsur jenayah,” katanya.

Ruslan berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan pasangan wanita terbabit pelajar di kampus sama.

“Buat masa ini kami dalam proses mengenal pasti pasangan wanita berkenaan bagi membantu siasatan, manakala mangsa sudah dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) untuk bedah siasat.

“Sesiapa yang mempunyai maklumat berhubung kejadian diminta menghubungi polis Johor di talian 07-2212999 atau tampil ke balai polis untuk membantu siasatan,” katanya.

Sementara itu, Penolong Pendaftar Perhubungan Media UTM, Sabri Ahmad, ketika dihubungi memberitahu mangsa sudah ditamatkan pengajiannya pada Januari lalu selepas gagal pada peperiksaan akhir Semester 1 sesi 2008/2009.

Menurutnya, bilik berkenaan disewa wanita terbabit sejak 11 Mei lalu kerana polisi UTM membenarkan orang luar menyewa bilik asrama ketika cuti semester.

Ditanya tindakan seterusnya berhubung kes itu, Sabri berkata, pihak kampus tidak dapat menangani kes berkenaan seperti kes biasa membabitkan pelajar memandangkan mangsa tidak lagi berstatus pelajar selepas ditamatkan pengajiannya.

“Bagaimanapun, kita akan berusaha membantu pihak berkenaan berhubung urusan berkaitan dengan kejadian ini,” katanya.

Berhubung dakwaan kemungkinan teman lelaki mangsa pelajar UTM, Sabri berkata, pihaknya tidak dapat mengesahkan perkara itu kerana buat masa ini belum ada maklumat mengenainya.

Rendam bayi: Teman lelaki wanita akan diburu

Kiri: TANDAS di mana seorang wanita ditemui bersama bayi perempuannya yang mati dipercayai lemas di dalam baldi cat di tingkat tiga Wisma Bola Sepak Pahang di Kuantan, kelmarin.

KUANTAN 30 Jun - Polis akan memburu teman lelaki kepada seorang wanita yang merendam bayi perempuannya hingga mati di dalam baldi cat di sebuah rumah sewa di Wisma Bola Sepak Pahang, di sini semalam.

Bagaimanapun, suspek hanya akan dikenal pasti selepas polis selesai menyoal siasat wanita berkenaan yang kini masih dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini.

Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, lelaki terbabit dicari bagi membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

"Wanita yang terlibat dalam kejadian itu kini masih dalam keadaan trauma dan kesihatannya belum stabil," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Akhbar hari ini melaporkan seorang wanita berusia 26 tahun yang tertekan dengan teman lelakinya nekad merendam bayi perempuan yang baru dilahirkan di dalam baldi cat kira-kira pukul 6.30 pagi di dalam tandas bilik sewaannya di wisma itu.

Wanita berkenaan yang baru dua hari menyewa di situ ditemui oleh rakan penghuni rumah sewa tersebut selepas mereka terdengar tangisan bayi yang datang dari arah tandas berkenaan.

Menurutnya, soal siasat ke atas wanita yang berasal dari Felda Keratong, Muadzam Shah dekat Rompin itu akan dibuat selepas dia disahkan sihat sepenuhnya.

"Kita masih menunggu sehingga dia benar-benar sihat sepenuhnya untuk disoal siasat," jelasnya.

Wanita rendam bayi sampai mati

UTUSAN MALAYSIA
Oleh ZAMZURINA AHMAD

KUANTAN 29 Jun – Jika haiwan sanggup bergadai nyawa untuk melindungi anaknya, lain pula yang berlaku kepada seorang wanita di sini.

Tidak diketahui ke mana hilang sifat keibuan wanita itu sehingga tergamak membunuh bayi sendiri.

Puncanya hanya kerana si ibu dikatakan tertekan dengan teman lelaki sehingga nekad merendam bayi perempuannya yang baru dilahirkan ke dalam baldi cat di sebuah rumah sewa di Wisma Bola Sepak, Jalan Gambut.

Wanita berusia 26 tahun dan berasal dari Felda Keratong, Muadzam Shah dekat Rompin itu dipercayai baru dua hari menyewa bilik di wisma tersebut bersama seorang kenalan wanita untuk mencari kerja.

Mujurlah kejadian yang berlaku kira-kira 6.30 pagi itu disedari oleh beberapa penghuni rumah sewa yang terdengar tangisan bayi dari dalam tandas di wisma itu.

Wanita itu pada mulanya enggan membuka pintu walaupun didesak. Dia sebaliknya hanya berbuat demikian setelah kira-kira sejam. Itupun selepas bunyi tangisan bayinya yang terendam dalam baldi cat berisi air bersama tali pusat, tidak kedengaran lagi.

Wanita itu hanya menangis tanpa henti. Keadaannya tidak bermaya dengan darah berlumuran di tubuh dan lantai tandas.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan, Pemangku Supritendan Zulkifli Taha berkata, siasatan pihaknya percaya suspek bertindak demikian kerana mengalami masalah dengan teman lelakinya.

“Suspek dipercayai merahsiakan dirinya mengandung dan hanya mengatakan sakit perut kepada rakan-rakan ketika hendak melahirkan anaknya itu,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan, di sini hari ini.

Beliau berkata, mayat bayi malang itu dan ibunya dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk mendapat rawatan.

“Pihak hospital mengesahkan bayi itu meninggal dunia antara pukul 6 dan 7.30 pagi akibat lemas. Polis akan menahan wanita terbabit untuk membantu siasatan,” jelasnya.

Tambah beliau, kes itu akan disiasat di bawah Seksyen 309A Kanun Keseksaan kerana membunuh anak.

02.07.2009: Bayi lelaki di pintu bilik air wanita

Berita Harian


Kiri: BAYI lelaki yang dibuang di bilik air wanita di Masjid Jamek Bandar Mersing, kelmarin.

MERSING: Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui dalam sebuah beg kecil yang diletakkan di pintu masuk bilik air wanita Masjid Jamek Bandar Mersing, di sini, kelmarin.

Bayi dengan tali pusat yang masih berdarah itu, ditemui beberapa guru wanita kira-kira jam 4.50 petang ketika hendak menunaikan solat Asar selepas mereka terdengar suara tangisan bayi di situ.

Bilal masjid itu, Hussin Ngah, berkata sebaik saja mendapat panggilan telefon mengenai penemuan itu, beliau bergegas ke masjid. "Saya terus ke bilik air itu dan mendapati seorang bayi yang dipercayai baru dilahirkan dengan tali pusat masih berdarah dalam sebuah beg di situ.

"Bayi berkenaan diletakkan dalam beg kecil dan diselimut dengan kemeja-T yang tertulis perkataan 'Puteri Islam'. Tiada sebarang nota ditinggalkan bersama bayi itu," katanya ketika ditemui di pekarangan masjid itu di sini, semalam.

Beliau berkata, bayi seberat kira-kira dua kilogram itu dalam keadaan sihat dan kini berada di Hospital Mersing.

"Saya sudah lama bertugas di masjid ini dan inilah pertama kali kes buang bayi berlaku di sini," katanya.

Katanya, beliau membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Mersing mengenai penemuan bayi itu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Mohd Nor Rasid, mengesahkan menerima laporan mengenai penemuan bayi lelaki itu.

Beliau berkata, bayi itu sihat dan ditempatkan di wad kanak-kanak Hospital Mersing untuk pemeriksaan dan ketika ditemui, tali pusatnya masih berdarah dipercayai baru dipotong. Katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kes itu diminta menghubungi IPD Mersing di talian 07-7992222 atau hubungi Pegawai Penyiasat Bahagian Siasatan Jenayah IPD Mersing, Inspektor Julia Osman untuk membantu siasatan.

Beliau berkata, ini kes buang bayi kedua dilaporkan di daerah ini tahun ini. Pada Mac lalu seorang bayi lelaki ditemui di tempat pembuangan sampah di pantai perkelahan Air Papan, dekat sini.

01.7.2009: UTM student found dead after giving birth

The Star

JOHOR BARU: A Universiti Teknologi Malaysia student was found dead in her campus dormitory after she had given birth to a baby boy. The baby, whose umbilical cord was still attached to his mother, was also dead.

The 26-year-old fourth-year student, who was unmarried, was found in her dormitory by a warden around 5pm on Monday.

Johor Baru (North) OCPD Asst Comm Ruslan Hassan said initial investigations revealed that the student, who was from Kelantan, had been dead for more than two days.

“We believe she died after giving birth.”

“However, we are not ruling out the possibility of a criminal element in her death,” he said.

He said the victim’s partner could be a fellow student.

“The bodies have been sent to the Sultanah Aminah Hospital for post-mortem,” he said.

ACP Ruslan urged anyone with information to contact the police hotline at 07-2212 999 or the nearest police station.