Featured Content

JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Dinoda Rakan Laman Sembang

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim
Metro :31/12/2009





AMPANG: Bagaikan terpukau, seorang pelajar kolej swasta hanya menurut kehendak seorang lelaki yang baru dikenalinya melalui laman sembang beberapa jam sebelum dia dirogol tiga kali dalam tempoh 18 jam di sebuah rumah di Taman Bukit Teratai, di sini, baru-baru ini.

Lebih mengerikan apabila sepanjang tempoh itu, mangsa berusia lingkungan 20-an berada dalam keadaan ketakutan ‘dikurung’ dalam rumah itu selain dijadikan tempat melempiaskan nafsu lelaki terbabit sebelum dihantar pulang ke asramanya keesokan harinya.

Difahamkan, mangsa yang baru menetap di sini sebaik memulakan pengajiannya beberapa bulan lalu tidak menyedari dia sedang jatuh ke dalam perangkap kenalan barunya itu.

Semuanya bermula apabila mangsa yang baru berhubung melalui laman sembang dengan lelaki itu beberapa jam sebelum dirogol dipelawa bertemu di Bukit Bintang, dekat sini, untuk menonton wayang.

Walaupun ragu-ragu, mangsa bersetuju menemui lelaki itu kerana tempat pertemuan yang dijanjikan adalah kawasan tumpuan ramai dan yakin suspek tidak akan dapat mengambil kesempatan terhadapnya.

Sebaik bertemu kira-kira jam 3 petang, lelaki terbabit mendakwa filem yang bakal ditonton mereka adalah pada jam 11 malam dan memberitahu mangsa dia terpaksa pulang ke rumah terlebih dulu bagi mengambil beberapa dokumen penting miliknya yang tertinggal selain meminta pelajar malang itu mengikutinya.

“Mangsa menolak pada mulanya, namun dia bagaikan terpukau dan mematuhi semua arahan lelaki terbabit. Sebaik tiba di rumah suspek, mangsa dirogol buat kali pertama,” katanya.

Sumber berkata, lelaki terbabit turut mengunci pintu rumah dan bilik yang didiami mangsa bagi mengelakkannya melarikan diri.

“Selepas itu, mangsa dibawa keluar menonton wayang seperti dijanjikan lelaki terbabit. Mangsa yang meminta dihantar ke asramanya selepas habis menonton tidak diendahkan.

“Sebaliknya, lelaki itu membawa mangsa pulang ke rumahnya semula dan merogolnya kali kedua kira-kira jam 2 pagi. Malah, mangsa yang tidak berpakaian juga ‘dikurung’,” katanya.

Mangsa cuba melepaskan diri namun usahanya tidak berjaya dan diugut dicederakan lelaki itu.

Sumber berkata, keesokannya mangsa yang mengejutkan suspek meminta dihantar ke asrama sekali lagi dirogol.

“Suspek kemudian menghantar mangsa pulang ke asrama kira-kira jam 8 pagi,” katanya.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Pandan Perdana, di sini.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Superintendan Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian namun enggan mengulas lanjut.

Azam Tahun Baru

BismillahiRahmaniRahim,


Assalamualaikum WRT WBT,

Alhamdulillah, akak masih diberi peluang untuk sama-sama menyumbang dalam penulisan di blog ini. Semoga kita sama-sama dapat mencari iktibar dan pengajaran dari segala article dan tazkirah yang terdapat di sini selama ini.

Semalam, kita dapat baca tazkirah dari Kak Anne. Hari ni dari akak pula.

Dua hari lepas, akak dapat alert dari Facebook account akak. Akak dpt msg dari kawan-kawan Universiti yang mengajak akak pergi bersama-sama mereka holiday di Port Dickson, sambil 'meraikan' tahun baru 2010. Almaklumlah, mmg dah lama tak jumpa. Semenjak akak duduk Johor ni, 6 bulan sekali pun kadang-kadang tak jumpa. Kami cuma berhubung dalam alam maya sahaja.

Rancangan mereka, nak sewa satu apartment, dan tido satu malam disitu. Plan malam tu, akak tak tahulah ape. Tp mereka nak buat ala-ala 'reunion', nak kumpulkan ramai2 sekali untuk bersuka ria.

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Walaupun tarikan untuk bersama-sama rakan sebaya itu cukup kuat, tp sebelum adik-adik membuat suatu keputusan, adik-adik jangan lupa Allah Taala. Walaupun keinginan untuk bersama-sama bergelak ketawa dan bergembira, keinginan untuk sekali sekala melupakan masalah hidup, tawaran untuk relax dan lepak bersama kawan-kawan itu cukup menarik, tetapi janganlah kita lupa akan janji Allah Taala kepada setiap manusia, iaitu mati.

Mati itu satu kepastian adik-adik, Syurga dan Neraka Allah itu suatu yang pasti. Bukannya perkara yang kita boleh buat main-main.

Macamana kalau time kite tengah bersuka ria tu, time kite tengah bergelak ketawa itulah detik kematian kita. Adakah kita nak mati dalam keadaan lupa pada Allah Taala, atau pada waktu kita sedang beribadah?

Sepatutnya adik-adik, dengan penambahan setahun dalam hidup kita, kita lagi ingat akan kubur, sebab penambahan setahun itu sbnrnya penambahan setahun untuk kita lagi dekat untuk mati. Bukannya dengan kebebasan dari mak ayah itu, kita buat apa yang kita suka.

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Dalam dua hari sebelum tahun baru ini, kita ambillah peluang untuk menggariskan beberapa azam, beberapa perubahan dan islah yang kita target untuk capai tahun hadapan. Kita semua tahu, seorang muslim itu seharusnya berusaha untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini.

Tak terkecualilah dengan satu tahun. Buatlah azam baru, apa usaha kita untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik. Tulis besar-besar atas kertas (kalau nak guna kertas mahjong pun boleh hehe), buat cantik-cantik, dan tampal dalam bilik supaya kita selalu nampak. Tapi jangan berazam je, tapi takde usaha untuk capai. Tiada apa yang mustahil adik-adik.

Siapa pernah tengok cerita Syurga Cinta? Ingat tak time Ikmal ckp kat ayah dia:

"Cikgu Mal kata, murah rezeki kalau senyum pagi-pagi, ketawa pagi-pagi"

Ha.. ibarat mcm tu lah adik-adik. Kalau satu hari tu kite bangun, pagi-pagi senyum, good mood, InsyaAllah satu hari kita good mood. Samalah dengan setahun. Kalau kita mulakan setahun itu dengan perkara-perkara yang baik, permulaan yang baik dan bijak, InsyaAllah satu tahun itu juga baik.

Begitulah juga sebaliknya. Kalau awal-awal pagi kita dah marah-marah, satu hari tu... adeee je tak kene. Semua benda tak kene. Jadi janganlah kita start tahun baru ni dengan buat benda-benda yang tak elok. Jgn buat benda-benda pelik adik-adik. Jangan buat benda-benda yang Allah tak suka.

Firman Allah SWT:

Maksudnya:

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia."

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Allah dah sebut dah dalam Quran. Adik-adik pun tahu bahawa senjata paling kuat org Islam adalah doa. Doa kita je Allah makbulkan wahai adik-adik.

Tapi janganlah kita berdoa sahaja tanpa usaha. Kalau adik-adik telah mendapat kesedaran, maka janganlah adik-adik sia-siakannya.

So ape lagi? Takkan kite cuma nak ckp "takutlah", "ish dah nak qiamat ni", "aku tak cukup amal lagi ni" je? Ape guna hanya berkata-kata tanpa amal. Rugilah seorang manusia itu apabila ilmu yang diperolehinya tidak diamalkan. Allah SWT dah tunjukkan pelbagai peringatan kat kita. Gempa bumi dah makin dahsyat, sampai kat Malaysia pun dah sampai, adakah kita nak buat tak tahu je?

Sememangnya Allah Taala sahajalah yang mampu mengurniakan kesedaran dan membuka hati-hati kita. Selagi ada yang mengingatkan kita, selagi itu lah Allah Taala sayangkan kita. Mereka yang tidak diberi peringatanlah manusia yang paling rugi di muka bumi. Selagi ada yang menegur, selagi ada yang mengingatkan kita padaNya, selagi itulah Allah mahukan kita lebih dekat kepadaNya.

Namun begitu, Allah tidak akan merubah keadaan sesuatu kaum atau seseorang itu, jika mereka sendiri yang tiada usaha untuk mencari HidayahNya.

Semoga hidup kita semua sentiasa di bawah lindungan dan RahmahNya. Perjalanan kita masih jauh, yang pastinya akan berliku dan banyak dugaan. Kerana itulah hakikat kehidupan seorang mu'min, penuh onak dan duri. Jalan yang benar itulah yang banyak rintangan dan ujian. Siratul Mustaqim itulah yang sentiasa membawa kita lebih dekat kepadaNya.

Semoga kita semua tabah mengharungi hidup ini, dengan harapan dan impian untuk mati Syahid bersama para Mujahidin dan Mujahidah. Destinasi kita hanyalah Syurga Allah yang kekal abadi. Ameen.

Selamat Tahun Baru adik-adik. Semoga adik-adik selepas ini lebih BIJAK dengan cara meraikan kedatangannya.

Wallahu'alam

Salam Sayang,
KakMyra

Sempena Sambutan Tahun Baru 2010.

Sempena Sambutan Tahun Baru 2010... (3 hari lagi..BIJAKkah kita?)

Salam alaik…

Hai adik-adik..apa khabar semua? Alhamdulillah..Allah panjangkan usia kita untuk selangkah ke tahun baru (2010)..Happy New Year 2010...pejam jelik-pejam jelik...rasanya sebentar sahaja 365 hari telah berlalu...dan selangkah lagi usia kita menuju ke arah kedewasaan..Tapi dewasakah kita dalam menyambut tahun baru kali ini?...Bagaimana cara dan saluran yang betul untuk sambutan kali ini...Adik-adik ada plan apa-apa ke ?

Adakah dengan cara begini?

1) Meraikannya dengan penuh keseronokkan bercampur lelaki dan perempuan?

2) Mengadakan pertandingan dijalanan dengan aksi-aksi “hebat” ibarat seorang

penunggang profesional?

3) Berpelukan bersama botol-botol haram dan si dia berwajah ayu/tampan?

4) Penyumbang kepada melariskan penjualan kondom di pasaran dunia?

5) atau..penyumbang kepada kelahiran tanpa tauliah pada September nanti?

Dan kesemua perancangan kita untuk sambutan tahun baru yang `hebat´ ini kita jalankan dibumi Allah SWT yang cukup indah ini..Adik-adik jika itu pilihan kita dalam meraikan sambutan tahun baru kali ini..tidakkh kita merasa malu kepada NYA?...Jangan kita lupa adik-adik, setiap perlakuan kita akan ditayangkan tanpa sebarang penapisan di sana nanti dan ketika itu...alangkah ruginya kita kerana filem terbitan kita itu cukup mengaibkan dan dipertontonkan oleh semua mahkluk Allah SWT..

"Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka?, Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan tujuan yang benar dan waktu yang ditentukan.Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya." (QS. Ar-Ruum, 30 : 8)

Adik.-adik...alangkah beruntungnya sekiranya sambutan tahun baru kali ini diraikan dengan perkara-perkara yang berfaedah.. diraikan di masjid-masjid atau di surau-surau dengan solat berjemaah, bacaan Yasin dan Al-Quran, majlis-majlis ilmu untuk santapan rohani dan sekaligus membantu diri kita untuk berubah ke arah kebaikan.

Dengan melakarkan sekeping azam yang baru untuk berubah ke arah kebaikan sempena kedatangan tahun baru ini bukankah ianya sesuatu yang cukup indah dan cantik adik-adik. Semoga dengan anugerah akal fikiran yang sihat oleh Allah SWT kepada kita...dapatlah kita menilai perancangan bagaimana yang terbaik untuk kita lakarkan pada tahun baru ini...Adakah lakaran kita akan menghasilkan buih-buih kebaikan dan ketaatan hamba kepada PenciptaNYA atau sekadar menambahkan lagi isu-isu `sensasi´ di paparan akhbar pada 1 Januari 2010 nanti.

Fikirkanlah dengan sebaiknya hala tuju hidup kita pada tahun akan datang ini...kerana tanda kasihnya Allah kepada hambanya apabila ia mendatangkan ujian atau dugaan berupa keseronokkan dunia, dan hambanya itu dapat menangkisnya dengan ketakwaan, sesungguhnya itulah hambaNYA yang BIJAK..insyaAllah...

"Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakkudan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau ridhai ; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh" (QS. An-Naml, 27 : 19)

Salam sayang dan kasih buat adik-adik semua...jangan nakal-nakal di tahun baru ini dan teruskan menjadi BIJAK di muka bumi Allah ini...

JOM JADI BIJAK – Raikan Tahun Baru dengan BIJAK



Wassalam..
Kak Anne

Waris Bayi Lelaki Dicari



KUALA LUMPUR: Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Langat sedang mengesan ibu atau waris kepada seorang bayi lelaki berusia enam bulan yang ditinggalkan di Sungai Ramal, baru-baru ini.

Bayi malang itu, yang dinamakan Muhammad Firdaus ditemui di depan pintu rumah seorang penduduk kampung jam 6.30 petang, 16 Jun lalu dalam keadaan masih bertali pusat.

Pegawai Pelindung, Rohaidah Omar, berkata bayi berkenaan kini diletakkan di bawah jagaan Rumah Kanak-Kanak Tengku Budriah Cheras, di sini, sementara siasatan lanjut dijalankan mengenai waris atau saudara-mara bayi.

“Waris diminta tampil menuntut bayi ini sebelum 14 Januari 2010 kerana selepas tempoh berkenaan, Mahkamah Bagi Kanak-kanak akan meneruskan perintah tetap berhubung proses pengambilan anak angkat,” katanya.

Beliau memohon ibu atau waris kanak-kanak terbabit serta orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan supaya menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Hulu Langat di talian 03-8737 8007.

Metro : 29/12/2009

JJB@Felda Taib Andak

Assalamualaikum WRT WBT

Alhamdulillah, pelayaran Program Jom Jadi Bijak (JJB) telah selamat berlabuh tanpa sebarang kecederaan. Bertarikh 26-27 Disember, bertempat di Tiram Indah Village Ulu Tiram, seramai 43 orang peserta lelaki dan perempuan daripada Gerakan Belia 4B Felda Taib Andak telah berjaya mengikuti program JJB ini. (Pergh.. felda Mawi tuuu... hehe).

Kami semua mendoakan adik-adik Taib Andak di beri kekuatan untuk sentiasa bijak dalam melakukan sesuatu, dan menjadi orang yang bijak melakukan perubahan. Jangan lupa pesan Paklong, abg-abg dan kakak-kakak fasi; Jaga solat, jaga diri, jaga maruah. Sebelum buat apa2, ingat mak ayah kita, ingat keluarga kita. Kita betulkan yang biasa dan biasakan yang betul!

Terima kasih juga kepada barisan AJK Gerakan Belia 4B Felda Taib Andak Kulai Johor di atas segala sokongan dan kerjasama yang diberikan. Jangan lupakan kami di sini. Kalau ada rezeki, kita berjumpa lagi.

Terima kasih kepada Kelab Belia JIM Johor (KBJ) yang telah menjadi peneraju utama mengendalikan program ini. Terima kasih banyak-banyak kepada semua team JJB yang terlibat; Pak Long, Pak K, Abg Azan, Abg Arozi, Abg Adib, Abg Safwan, Kak Fida, Kak Anie, Kak Myra, Kak Siti dan Kak Nisha. Tak lupa juga kepada semua yang telah mendoakan kejayaan program ini.

Semoga jasa kalian semua di balas oleh Allah Ta'ala dan dikira sebagai ibadah InsyaAllah.

Allah maha penyayang & Allah maha pengampun. Moga Allah mengampunkan dosa-dosa adik2 & kami juga, Moga Allah beri kekuatan pada semua utk kembali ke pangkal jalan & kekuatan jua pada kami untuk meneruskan ‘tugas’ kami.

Moga Allah terima amal kita ni & hidayah Allah utk kita semua.

http://item.slide.com/r/1/87/i/2EnpShxyxj8Vj2Y8eRlKbkhYwHbiqwzM/

Bersama peserta Felda Taib Andak

http://item.slide.com/r/1/217/i/3OZUnnawyj9A0ouyGMQJ_idHo7fEHHxf/

Bersama Pengerusi Belia 4B Bahagian Kawasan Kulai

http://item.slide.com/r/1/246/i/TfdxKii-7T9xyOhXcP35mnXrlYNCNn4N/
Bersama AJK Belia 4B Felda Taib Andak

http://item.slide.com/r/1/195/i/tnIr-gXv6T-ts1yQ1o_EvLX-tUQgjEoS/

Jom Jadi Bijak!


Buang janin bagai sampah

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my
Metro : 28 Disember 2009


KUALA LUMPUR: Masih ada manusia yang tidak berhati perut apabila tergamak mencampakkan janin yang bertali pusat bersama sampah sebelum ia ditemui di atas lantai konkrit berhampiran Sungai Klang, Jalan Jelatek Datuk Keramat, dekat sini, semalam.




TEMPAT dibulatkan menunjukkan lokasi bungkusan berisi janin yang ditemui di Sungai Klang dekat Jalan Jelatek, Kuala Lumpur semalam


Difahamkan, individu yang membuang janin itu menyangkakan mayat terbabit sudah hanyut dalam sungai berkenaan namun sangkaan itu ternyata meleset apabila bungkusan itu terjatuh di lantai konkrit sebelum ditemui seorang wanita yang mahu membuang sampah di kawasan terbabit.

Wanita berkenaan yang terkejut apabila menemui janin yang masih bertali pusat dan dipenuhi darah itu memberitahu seorang lelaki sebelum dua anggota polis yang kebetulan melakukan rondaan dimaklumkan berhubung kejadian terbabit.

Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, berkata janin terbabit ditemui kira-kira jam 1 tengah hari selepas polis menerima maklumat daripada orang awam.


“Hasil siasatan awal kita mendapati ia mungkin dilahirkan dalam tempoh 24 jam lalu dan jantinanya dipercayai perempuan dan dianggarkan berukuran lapan hingga sembilan sentimeter.

“Mayat sudah dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk proses bedah siasat dan kes terbabit disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan,” katanya.

Menurut Zakaria, polis menyifatkan kes pembuangan janin terbabit sebagai tidak berperikemanusiaan dan kejam.

“Setakat ini, kami masih menyiasat sama ada janin terbabit dibuang di lokasi lain sebelum hanyut atau mungkin ada individu yang memang meninggalkan janin berkenaan di situ,” katanya.

Orang ramai yang ternampak atau mempunyai maklumat berhubung kejadian terbabit diminta menghubungi mana-mana balai polis berhampiran.

Akhbar kelmarin turut melaporkan penemuan mayat bayi perempuan oleh seorang lelaki yang pada mulanya disangka bangkai ayam di kawasan rekreasi Hutan Lipur Lata Renyut, Kuala Balah, Jeli.

Mayat bayi yang cukup sifat itu ditemui dalam keadaan ngeri apabila kepalanya didapati hancur.

JJB@Felda Taib Andak

Assalamualaikum WRT WBT

Alhamdulillah, pelayaran Program
Jom Jadi Bijak (JJB) telah selamat berlabuh tanpa sebarang kecederaan. Bertarikh 26-27 Disember, bertempat di Tiram Indah Village Ulu Tiram, seramai 43 orang peserta lelaki dan perempuan daripada Gerakan Belia 4B Felda Taib Andak telah berjaya mengikuti program JJB ini. (Pergh.. felda Mawi tuuu... hehe).

Kami semua mendoakan adik-adik Taib Andak di beri kekuatan untuk sentiasa bijak dalam melakukan sesuatu, dan menjadi orang yang bijak melakukan perubahan. Jangan lupa pesan Paklong, abg-abg dan kakak-kakak fasi;
Jaga solat, jaga diri, jaga maruah. Sebelum buat apa2, ingat mak ayah kita, ingat keluarga kita. Kita betulkan yang biasa dan biasakan yang betul!

Terima kasih juga kepada barisan AJK
Gerakan Belia 4B Felda Taib Andak Kulai Johor di atas segala sokongan dan kerjasama yang diberikan. Jangan lupakan kami di sini. Kalau ada rezeki, kita berjumpa lagi.

Terima kasih kepada
Kelab Belia JIM Johor (KBJ) yang telah menjadi peneraju utama mengendalikan program ini. Terima kasih banyak-banyak kepada semua team JJB yang terlibat; Pak Long, Pak K, Abg Azan, Abg Arozi, Abg Adib, Abg Safwan, Kak Fida, Kak Anie, Kak Myra, Kak Siti dan Kak Nisha. Tak lupa juga kepada semua yang telah mendoakan kejayaan program ini.

Semoga jasa kalian semua di balas oleh Allah Ta'ala dan dikira sebagai ibadah InsyaAllah.

Allah maha penyayang & Allah maha pengampun. Moga Allah mengampunkan dosa-dosa adik2 & kami juga, Moga Allah beri kekuatan pada semua utk kembali ke pangkal jalan & kekuatan jua pada kami untuk meneruskan ‘tugas’ kami.

Moga Allah terima amal kita ni & hidayah Allah utk kita semua.

http://item.slide.com/r/1/87/i/2EnpShxyxj8Vj2Y8eRlKbkhYwHbiqwzM/

Bersama peserta Felda Taib Andak

http://item.slide.com/r/1/217/i/3OZUnnawyj9A0ouyGMQJ_idHo7fEHHxf/

Bersama Pengerusi Belia 4B Bahagian Kawasan Kulai

http://item.slide.com/r/1/246/i/TfdxKii-7T9xyOhXcP35mnXrlYNCNn4N/
Bersama AJK Belia 4B Felda Taib Andak

http://item.slide.com/r/1/195/i/tnIr-gXv6T-ts1yQ1o_EvLX-tUQgjEoS/

Jom Jadi Bijak!


Berwajah Baru!

Assalamualaikum WRT WBT

Ape khabar adik-adik semua? Di sini ade satu pengumuman besar ye adik-adik.

Mulai tahun baru Hijrah ini, Kempen Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ) negeri Johor akan mengalami sedikit perubahan. Bersama azam baru tahun ini, team kami juga akan melangkah ke tahun baru dengan wajah yang
baru.

Seorang muslim itu perlulah berubah menjadi yang lebih baik dari hari sebelumnya, dan kempen kita tak terkecuali.

Bermula dari tahun Hijrah akan dtg ini, Kempen ABJZ akan diupgrade menjadi Kempen
JOM JADI BIJAK! InsyaAllah, bersama-sama perubahan ini, kita semua lebih bersemangat dan meningkatkan usaha kempen ini dengan 2x ganda tahun sebelum ini.

Kini, jumlah peserta Kempen ABJZ.. opps.. silap.. (hehe).. kempen Jom Jadi Bijak (JJB) sudah mencecah lebih 11,000 orang. Ape lagi adik-adik, ajak Mak, Ayah, Ibu, Bapa, Bonda, Ayahanda, Kaklong, KakNgah, Uteh, Acik, adik-adik yang lain untuk sama-sama dalam usaha menyebarkan kempen Jom Jadi Bijak ini!

Oh ye, bermula dari esok, Kempen Jom Jadi Bijak tidak akan lagi menggunakan logo yang sblm ini. Meh akak share logo kite yang baru. Sila lihat ditepi ---->

Ha, ape macam? Cun tak? Hehe.

InsyaAllah selepas ini juga, memandangkan kita dah upgrade ke wajah baru, blog kita pun InsyaAllah akan diupgrade. Tapi yang tu akak terpaksa amik masa sikit ye adik-adik. Nanti bile dah siap semua, akak akan postkan url blog kita yang baru.

Nantikan! Blog berwajah baru! Kempen berwajah baru!! Caiyok caiyok!

Oh ye, nasib baik tak lupa.. Selamat Tahun Baru semua!! 1431! Semoga penambahan setahun dalam hidup kita membawa kita selangkah lebih dekat dengan Allah Taala.

Salam Maal Hijrah,
KakMyra

Rahsia gadis 15 tahun hilang dinihari terbongkar

Harian Metro : Rabu 23/12/09


KUALA TERENGGANU: Rahsia hubungan seks seorang gadis bawah umur dengan teman lelaki sebanyak lapan kali akhirnya terbongkar apabila dia dilihat cuba ‘menceroboh’ masuk ke rumahnya pada awal pagi.Kepulangan mangsa berusia 15 tahun dalam keadaan mencurigakan pada awal pagi, Khamis lalu itu dihidu keluarganya menyebabkan dia disoal selepas dilihat cuba menyembunyikan kepulangannya daripada pengetahuan keluarga.Berikutan itu, mangsa, seorang pelajar tingkatan tiga sebuah sekolah menengah di Besut tiada pilihan melainkan memberitahu dia pernah mengadakan hubungan seks dengan teman lelakinya, sebelum ini.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamarudin Mohd Zakaria, berkata mangsa datang ke Balai Polis Kampung Raja, Besut membuat laporan mengenai kejadian itu, kira-kira jam 9.30 malam kelmarin.Beliau berkata, kejadian pertama berlaku dalam bilik di rumah mangsa di rumah kos rendah, Nyiur Tujuh, kira-kira jam 3.30 pagi pada 15 Disember lalu.Kamaruddin berkata, dalam kejadian berikutnya, mangsa keluar rumah melalui pintu belakang, kira-kira jam 2 pagi pada 17 Disember dan bertemu dengan teman lelaki serta membonceng sebuah motosikal ke kedai makan di Jalan Kampung Lampu, Kampung Raja.

Beliau berkata, mangsa mendakwa teman lelakinya mengadakan hubungan seks dengannya di kedai makan itu, sebelum dihantar pulang ke rumah, kira-kira jam 3.30 pagi berkenaan.Menurutnya, suspek berusia 19 tahun dikenal pasti dan usaha mencarinya sedang dijalankan.Katanya, mangsa dihantar untuk membuat pemeriksaan lanjut di Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan. Beliau berkata, polis menjalankan siasatan kes itu mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan atas kesalahan rogol.

"Kejadian seperti ini dapat dielakkan jika pengawasan dan pemantauan ibu bapa dan penjaga dengan didasari dengan kasih sayang berpaksikan ajaran agama,”katanya.

Cekik Anak Sampai Mati

METRO
Oleh Mohd Nur Asnawi Daud

SEREMBAN: Bimbang rahsianya terlanjur dengan teman lelaki terbongkar, seorang wanita didakwa bertindak kejam apabila tergamak mencekik bayi yang baru dilahirkan di sebuah rumah di Labu di sini, sebelum menanamnya di kawasan hutan berhampiran.

Wanita berusia 20-an itu bersalin di rumahnya 9 Disember lalu dan perbuatan kejamnya terbongkar selepas ada individu menghubungi polis untuk memaklumkan kejadian itu kira-kira jam 1 tengah hari, kelmarin.

Harian Metro difahamkan, sepasukan anggota polis yang menerima maklumat bergegas ke tempat kejadian dan cuba mengesan lokasi mayat bayi malang itu ditanam, namun tidak menemuinya.

Selepas melakukan siasatan, polis membawa wanita itu ke hospital untuk menjalani pemeriksaan bagi memastikan sama ada dia bersalin atau sebaliknya.

Bagaimanapun, wanita itu enggan menjalani pemeriksaan dipercayai bagi mengelak tembelangnya menanam bayi berkenaan terbongkar.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin, berkata rahsia itu bagaimanapun terbongkar juga apabila penduduk kampung yang mengetahui kejadian itu turut membantu polis melakukan usaha mengesan lokasi mayat bayi malang itu ditanam.

“Akhirnya, penduduk menemui bungkusan kain berbau busuk di belakang rumah terbabit dan memaklumkan kepada polis untuk tindakan lanjut kira-kira jam 7.30 malam kelmarin.

“Polis kemudian menahan wanita yang tidak bekerja itu untuk membantu siasatan,” katanya ketika dihubungi di sini.

Difahamkan, wanita itu mendakwa bersalin ketika hendak membuang air kira-kira seminggu lalu sebelum mencekik dan menanamnya di hutan berhampiran.

Apabila menyedari tembelangnya terbongkar, dia menggali semula mayat bayi itu sebelum mencampaknya di tepi pagar rumah.

Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut mengenai kejadian itu dan wanita terbabit kini direman sehingga Isnin ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 309B Kanun Keseksaan kerana kesalahan membunuh anak.

Polis meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat supaya tampil bagi membantu siasatan dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban di talian 06-6033222 atau balai polis berhampiran.

17 'kenduri' 4 remaja

METRO

Oleh Kasdi Ali

BATU GAJAH: Nafsu serakah yang menggila mendorong sekumpulan 17 lelaki menjadikan empat remaja perempuan bawah umur sebagai pemuas nafsu dalam empat pesta rogol berasingan pada 4 hingga 12 Disember lalu.

Pesta seks itu terbongkar susulan kejayaan polis menahan 15 daripada 17 suspek berusia antara 13 dan 55 tahun termasuk dua pelajar, di beberapa lokasi sekitar pekan ini, kelmarin.

Semua mangsa berusia 15 tahun dengan tiga daripadanya pelajar tingkatan tiga manakala seorang sudah tidak bersekolah.

Dalam kejadian pertama pada 4 Disember, seorang remaja perempuan dikatakan mengikut kenalan lelakinya bersiar-siar di sekitar pekan ini sebelum dibawa ke sebuah rumah di Kampung Ara Payung, dekat sini.

Menurut sumber, sebaik sampai di rumah itu, remaja perempuan itu mendapati terdapat empat lagi lelaki dalam kediaman berkenaan, namun dia yang mengenali semua suspek yang juga rakan kepada kenalan lelakinya, tidak mengesyaki perkara buruk bakal berlaku.

Bagaimanapun, jangkaannya meleset apabila teman lelaki dan empat kenalannya berubah menjadi ‘syaitan’ apabila mereka bergilir-gilir merogolnya kira-kira jam 12 tengah malam.

Mangsa dihantar pulang ke rumahnya pada keesokan harinya dan mengadu kejadian itu kepada ahli keluarganya sebelum membuat laporan polis pada hari sama.

Pada masa sama, kelima-lima lelaki terbabit yang masih tidak berpuas hati dengan ‘habuan’ pertama mereka, mencari mangsa lain untuk memuaskan nafsu.

Menurut sumber, dengan menggunakan taktik sama seperti kejadian pertama, seorang daripada lelaki durjana itu mengumpan seorang kenalan perempuannya dengan membawa bersiar di kawasan sebuah lombong di Kampung Pisang, dekat sini.

Sebaik tiba di tempat kejadian kira-kira jam 9.30 malam, mangsa diperkosa lelaki itu sebelum empat lagi rakannya yang sedia menunggu di kawasan berhampiran turut menyertai pesta rogol berkenaan.

Selepas selesai melakukan kerja terkutuk itu, lelaki terbabit menghantar mangsa pulang ke rumahnya. Seperti kes pertama, mangsa mengadu kejadian itu kepada ahli keluarganya sebelum membuat laporan polis keesokan harinya.

Kelima-lima lelaki terbabit memperdaya seorang lagi remaja perempuan hanya beberapa jam selepas kejadian kedua.

Kali ini, kelima-lima lelaki itu mengajak lima lagi rakan mereka untuk turut serta dalam pesta rogol itu di sebuah rumah di Kampung Bendera kira-kira jam 1.30 pagi pada 8 Disember lalu.

Mangsa yang sudah terkepung dalam rumah itu tidak dapat berbuat apa-apa dan hanya mampu membiarkan dirinya diratah 10 lelaki terbabit secara bergilir-gilir sebelum seorang daripada mereka menghantarnya pulang ke rumahnya beberapa jam kemudian.

Dalam satu lagi kejadian rogol berasingan pada 11 Disember, seorang remaja perempuan yang keluar bersiar-siar bersama kenalan lelakinya dikurung di dalam bilik sebuah rumah di Tanjung Tualang, dekat sini.

Mangsa kemudian dirogol lima lelaki secara bergilir-gilir termasuk kenalan lelakinya kira-kira jam 10.30 malam pada 12 Disember sebelum dihantar pulang ke rumahnya pada keesokan harinya. Mangsa membuat laporan polis pada hari sama.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah, Asisten Komisioner Najib Mohamad ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan memaklumkan kes sedang disiasat.

Beliau berkata, polis yang bertindak atas laporan keempat-empat mangsa menahan 15 lelaki berusia lingkungan 13 hingga 55 tahun secara berasingan di sekitar Batu Gajah pada 15 Disember.

“Polis masih mengesan dua lagi suspek yang dipercayai turut terbabit dalam kejadian rogol itu serta laporan perubatan terhadap mangsa juga mengesahkan kejadian itu dan semua 15 suspek kini direman sehingga 21 Disember,” katanya.

JJB - ILP Ledang

Assalamualaikum WBT

Hai adik-adik...Akak telah kembali ..Akak minta maaf banyak-banyak lama tak update blog..hmm..Adik-adik semua apa khabar? Akak harap semuanya berada dalam kesihatan yang baik dan semoga sentiasa di bawah naungan rahmat Allah SWT. Hmm..alhamdulillah kita baru sahaja diberi peluang oleh-NYA untuk meraikan Hari Raya Aidiladha..semoga semangat berkorban ke arah kebaikan terus meresap kukuh di dalam diri kita..InsyaAllah.

Alhamdulillah..perkembangan terkini kempen ABJZ di Johor semakin rancak. Baru-baru ini "kapal pelayaran" kami telah selamat berlabuh di Institut Latihan Perindustrian (ILP) Ledang, iaitu pada 20 hingga 22 November 2009 tanpa sebarang kecederaan. Seramai 40 pelajar ILP Ledang yang terdiri daripada adik-adik lelaki dan perempuan berjaya mengikuti Program JJB - 29 jam yang di jalankan di Tebing Tinggi, Segamat, Johor. Hmm..pertama kali team ABJZ Johor sampai di Tebing Tinggi. Nice place . Program Jom Jadi Bijak (JJB) merupakan modul terbaru untuk golongan belia. Tahniah diucapkan kepada adik-adik kerana berjaya menjadi duta ABJZ. Akak doakan semoga semangat adik-adik terus mekar dan terus bersama kami mencegah kemungkaran dan menegakkan amal ma'ruf. Kami mendoakan adik-adik terus konsisten dalam pertemuan mingguan selepas program ini yang dibuat atas inisiatif kalian semua untuk terus kekal jadi bijak dan menjadi hamba Allah yang lebih cemerlang sehingga ke akhir hayat, InsyaAllah. Tahniah dan jutaan terima kasih diucapkan kepada pihak ILP Ledang dan seribu kemaafan dipohon sekiranya terdapat kekurangan daripada pihak kami. Tidak lupa juga kepada semua team ABJZ/KBJ : Pak Long, Pak Arab, Pak K, Abang Safwan, Abang Nizam, Kak Fida, Kak Myra, Kak Ani, Kak Siti dan semua yang telah mendoakan kejayaan program ini. Jazakallah dan tahniah atas sumbangan kalian. Semoga kita semua terus diberi peluang untuk melakukan kebaikan supaya apabila bertemu denganNYA nanti kita akan tersenyum dengan riang..InsyaAllah .. Akhir kata, sedikit memori untuk tatapan adik-adik yang akak sayangi...(~_~).



Bersama adik-adik lelaki


Bersama adik-adik perempuan



Team KBJ dan ABJZ Johor dengan Modul Jom Jadi Bijak

Jom join Belia bersama Program Jom Jadi Bijak :P

Salam ceria :

Kak Anne