JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Sekadar Peringatan

Assalamualaikum wrt wbt pada adik2 dan Salam Sejahtera.

Hi semua, KakMyra in the house! Apa khabar semua? Di doakan adik2 semua sehat kehendaknya InsyaAllah. Hari ni akak alhamdulillah telah berpeluang menjejakkan kaki ke Sek Tunku Abdul Rahman Putra (STARP) untuk meneruskan aktiviti kempen ABJZ ni.

Seronok betul dapat berprogram bersama adik2 form 6 seramai lebih kurang 116 kesemuanya. Semoga kita bersama2 dapat mengambil manfaat daripada program ABJZ ni tak kira umur, agama dan bangsa sekali pun.

Lama dah rasanya akak tak berpeluang mengupdate blog ni. Minta maaf ye adik2. Jadi dikesempatan ini, KakMyra ingat nak buat sedikit muhasabah diri, boleh tak? Boleh eh. Manusia ni golongan yang cepat lupa so sekali sekala kena ade tazkirah *wink*

Firman Allah SWT:

Maksudnya:

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia."
(Ar-Rad: 11)


Sebagai seorang manusia yang banyak kelemahan dan kecacatan, kita kene selalu acknowledge yang orang lain pun ade kelemahan mereka sendiri. Kita juga perlu menerima orang lain bersama-sama dengan kelemahan mereka.

Jangan kita paksa seseorang tu berubah, sebab hanya Allah SWT sahaya yang mampu dan berhak mengurniakan Taufiq dan HidayahNya. Dont try to change people based on what we think they should be like. You might end up being despised for it. Let people change because they WANT to change and because of the right reasons.

Namun begitu, seorang muslim itu seharusnya berusaha untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini. Kalau tak, diri sendiri yang rugi.

Cuba tengok zaman sekarang ni. You dont have to go very far, tengok negara kite je. Dah brape jenis penyakit yang ade skrg. Memanglah dunia tgh risau tentang virus Influenza A atau Virus H1N1, tp sbnrnya byk lagi penyakit yang melanda bumi Malaysia ni. Allah turunkan bala pada kita ke? Tanda-tanda akhir Qiamat dah terlalu byk kita boleh nampak.

So ape lagi? Takkan kite cuma nak ckp "takutlah", "ish dah nak qiamat ni", "aku tak cukup amal lagi ni" je? Ape guna hanya berkata-kata tanpa amal. Rugilah seorang manusia itu apabila ilmu yang diperolehinya tidak diamalkan. Allah SWT dah tunjukkan pelbagai peringatan, adakah kita nak buat tak tahu je? Jom adik-adik, kawan-kawan, kita start beramal before its too late.

Sememangnya Allah Taala sahajalah yang mampu mengurniakan kesedaran dan membuka hati-hati kita. Selagi ada yang mengingatkan kita, selagi itu lah Allah Taala sayangkan kita. Mereka yang tidak diberi peringatanlah manusia yang paling rugi di muka bumi. Selagi ada yang menegur, selagi ada yang mengingatkan kita padaNya, selagi itulah Allah mahukan kita lebih dekat kepadaNya.

Namun begitu, Allah tidak akan merubah keadaan sesuatu kaum atau seseorang itu, jika mereka sendiri yang tiada usaha untuk mencari HidayahNya.

Tidak semua perkara yang kita minta daripada Allah itu adalah yang terbaik buat kita. What we want sometimes is not good for us. Kadang-kadang, kita yang salah berdoa. Kita minta pada Allah apa yang kita nak, sedangkan sepatutnya apa yang kita perlu doakan adalah apa yang terbaik buat kita.

And remember, setiap perkara yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya. Dan rancangan Allah adalah sebaik-baik rancangan. When something doesnt go as planned, just remember that He has a bigger and better plan for us. His plan is always better for us.

Semoga hidup kita semua sentiasa di bawah lindungan dan RahmahNya. Perjalanan kita masih jauh, yang pastinya akan berliku dan banyak dugaan. Kerana itulah hakikat kehidupan seorang mu'min, penuh onak dan duri. Jalan yang benar itulah yang banyak rintangan dan ujian. Siratul Mustaqim itulah yang sentiasa membawa kita lebih dekat kepadaNya.

Semoga kita semua tabah mengharungi hidup ini, dengan harapan dan impian untuk mati Syahid bersama para Mujahidin dan Mujahidah. Destinasi kita hanyalah Syurga Allah yang kekal abadi. Ameen.

Wallahu'alam
KakMyra

*Tazkirah buat diriku sendiri dan rakan2 yang lain =)

2 Response to Sekadar Peringatan

June 19, 2009 at 6:24 AM

Bbrubahkah aku hanya bila ada sesuatu.
terus aku pulang pada sikap sebelum ku berubah.
hanya sekedar sesuatu tak berapa lamapun itu.
jarang kuterendap dalam sikap di mana ku berubah.

tuhan aku hanya manusia.
mudah berubah lagi dalam sekejap.
tuhan aku ingin berubah.
+kubertahan dalam perubahanku.

June 19, 2009 at 6:57 AM

InsyaAllah bila ada perasaan untuk berubah tu dalam diri, Allah akan tolong. Yang penting usaha dari pihak kita *wink*

Kita sama2 saling membantu satu sama lain, saling ingat mengingati. Sekadar muhasabah.