JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Tulisan Mak

Apa itu Keluarga?


Anak, Tahukah dikau..
Dulu mak bercita-cita
Kupingin anakku
Bila dewasa kelak Bergelak doktor
Atau bergelar cikgu
Atau menjadi orang hebatan
Orang terkenalan

Bukan seperti emakmu
Jerih mencuci pinggan
Perit menyental lantai
Untuk wang merah sekeping cuma

Bukan juga seperti arwah bapak
Hari-hari menjadi kuli
Melicinkan kasut hitam
Mengilatkan jendela motokar
Menaikinya jauh sekali

Kita orang susah, nak..
Mahu makan pun teragak
Mulut kau luas tersua
Pohon mak isi dengan rezeki

Tapi kau tahu
Mak bapakmu ini orang susah
Makan pun dicatu

Nak..
Biar kita miskin harta
Jangan miskin ilmu
Jangan miskin budi
Biar orang pandang kita ke bawah
Tapi hati mesti tinggi

Mak sekolahkan kau
Biar kau ingat diri
Untuk kau ubah usul kita
Biar keturunananmu senang
Tak malu dengan kepayahan

Mak ingat lagi
Mak sarungkan baju sekolahmu nak
Kau tersenyum simpul
Kau gembira
Hari-hari berbonceng basikal
Untuk pastikan kau tak ketinggalan

Bila kau demam
Selera mak pun hilang
Kerja pun tak terbuat
Dek risaukan anakku seorang

Bila kau meningkat remaja
Kau jadi anak yang segak
Anak bergaya

Mak ingat lagi
Umur kau 16
Kau bilang,
tak mahu ke sekolah lagi
Mahu tolong mak

Alahai nak
Tulang empat kerat mak masih mampu
Mak masih kuat
Tapi kau bertekad
Kau kata kau nak ubah nasib keluarga
Tak mampu lagi mak berkata apa

Kau bilang, kau mau ikut teman ke kota
Kerja di sana lumayan
Bulan-bulan kau janji kirim wang
Mak rayu pada kau, nak
Jangan..
Di kampung ni masih ada kerja
Jangan jauh dengan mak
Mak tak punya sesiapa

Tapi, kau kata
Hidup di kota lagi senang
Untung-untung kau bawa calon bini
Buat teman mak hari-hari

Mak ingat lagi
Mak hantar kau dengan air mata
Mak uzur ketika tu nak
Tak mampu melangkah jauh
Mak lambai sampai kelibat kau hilang

Mulalah hidup mak sepi tanpa teman
Bulan pertama, kau kirim wang
Bulan kedua, kau kirim wang
Bulan ketiga, kau kirim wang

Mak lupa nak tanya
Apa agaknya kerja kau, nak
Mesti hebat
Orang kampung cemburukan mak
Hidup makan bersuap duit
Semua kerana kau, nak

Bulan ke enam..
Bulan ketujuh..
Kau diam

Mak jatuh sakit, nak
Mak rindukan anak mak
Kaki mak kebas
Tak boleh jalan

Bulan kesembilan
Bulan kesepuluh
Tangan mak tak boleh gerak, nak..
Mana kau, nak?
Cukuplah cari duit, nak
Tengok mak kau ni..

Genap setahun
Mak tunggu atas lantai
Terkapar mak tunggu

Satu hari
Kawan kau datang
Katanya kau mintak ampun
Kau pohon restu mak

Mak ingat kau nak kahwin
Jangan risau, nak
Kalau kau nak kahwin,
Kalau kau dah jumpa calonnya,
Mak redha nak

Kawan kau geleng
"Mat hukum gantung, makcik.."
Mak geleng juga
"Hukum gantung tu apa, Man?"
"Anak aku buat apa?"
Kawan kau menangis..
"Semua salah saya, makcik!"
"Mat kena hukum mati!"
"Polis tangkap!"
"Dia edar dadah, makcik!"

Pandangan mak gelap

Bila mak sedar,
ramai kawan-kawan mak keliling mak

Mat, mak dah tua
Tapi mak tak ada orang lain
Kawan-kawan mak je la teman mak
Mak ingat mak mati dulu

Mak ingat Mat nak bagi mak rumah besar
Rupanya tak
Sampai ke akhir hayat mak kat sini
Rumah Orang Tua Seri Alam

2 Response to Tulisan Mak

June 23, 2009 at 8:08 AM

perghh.sedih.

June 25, 2009 at 7:31 PM

sedih jugak.