JOM JADI BIJAK HARI INI!





CURRENT CONTENT

Permulaan 2010 yang Mengerikan

Bismillahi Rahmani Rahim,

Assalamualaikum WRT WBT dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah, hari ini KakMyra diberi kesempatan untuk menulis dalam blog ni setelah lama menyepi. Hari ni KakMyra rasa terpanggil tuk menulis.

Akak terbaca satu article yang dikeluarkan oleh space.com tentang kesan gempa bumi di negara Chile baru-baru ini. Gempabumi sekuat 8.8 skala rektor itu sebenarnya, mengikut kajian saintifik, telah memendekkan tempoh hayat bumi kita ni.

Adik-adik dan para pembaca yang disayangi, sekarang ni, setiap hari kita dengar berita tentang gempa bumi yang mengorbankan beribu-ribu nyawa di merata tempat. Dalam minggu ni sahaja dah lebih 3, tak termasuk 'aftershock' gempa dan amaran tsunami.

Kita dengar cerita ttg gempa di Haiti pada bulan Januari dengan skala rektor 7.0 yang mengorbankan lebih dari 230,000 orang dan menyebabkan 1,000,000 orang tanpa tempat berlindung. Ini tak termasuk 52 kali aftershock gempa tersebut. Subahanallah.. begitu dahsyat sekali.

Kesan gempa bumi ini dirasai bukan sahaja di Haiti, malah di negara-negara sekeliling termasuklah Venezuela, Cuba, Jamaica, Puerto Rico dan Dominican Republic.

Bangunan yang ranap, jatuh bagaikan mainan sahaja. Jatuh menimpa mereka yang berlindung di dalam.

Allahu Akbar, begitu dahsyat azab Allah Taala, begitu hebat kuasa Allah.

Pada bulan Februari pula, kita dengar tentang gempa bumi di Chile sekuat 8.8 skala rektor. Di antara gempa paling kuat dalam sejarah sehinggakan amaran tsunami dikeluarkan pada 53 buah negara.

YaAllah. Para pembaca sekalian, kita dah makin dekat dengan qiamat.

Kalau akak listkan jumlah gempa bumi dalam tahun 2010 sahaja dah ada 6:
1. January 3 - Gempa bumi Solomon Island (skala rektor 7.1)
2. January 9 - Gempa bumi Eureka (skala rektor 6.5)
3. Janurary 12 hingga 24 - Gempa bumi Haiti (skala rektor 7.0)
4. Janurary 15 - Gempa bumi Venezuela (skala rektor 5.6)
5. February - Gempa bumi Chile (skala rektor 8.8)
6. March - Gempa bumi Taiwan (skala rektor (6.4)

Tahun 2010 ni baru mula adik-adik. Tapi dah 6 kali gempa bumi yang berlaku.

Kalau kita lihat, makin lama gempa ini makin dekat dengan kita. Jangan kita ingat bila negara kita ni berada di atas pentas sunda kita akan selamat.

Dengan keadaan masyarakat Islam kita kini yang majoritinya tidak malu melakukan maksiat, tidak takut melakukan dosa di khalayak ramai sehinggakan menjadi suatu kebiasaan, bangga dengan couple dan bercinta, bergaul terlalu bebas melebihi suami isteri. YaAllah adik-adik, kita sepatutnya takut dengan keadaan akhir zaman ini.


"Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar mentaati Allah) tetapi bila mereka melakukan kederhakaan di dalam negeri itu,maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman kami) kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu)" 
 [Al-Israa' : 16]

Kalau kita tak ambil peduli, kita buat tak endah, kita fikir bahawa kubur kita masing-masing, jangan terkejut bilamana Allah perintahkan bala ke atas negara kita. Bila Allah turunkan azab itu, Allah tidak memilih siapa yang kena, semua akan kena. Apa yang kita perlu fikirkan sekarang ialah adakah kita termasuk didalam orang-orang yang dilindungi Allah kerana mengerjakan Amar Ma'ruf Nahi Mungkar atau tidak.

"Dan tidak ada suatu negeri punc(yang derhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dengan siksa yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab Luh Mahfuz" 
(Al-Israa': 58)

Bangunlah wahai adik-adik lelaki dan perempuan. Bangkitlah wahai pemuda pemudi seperjuangan saya. Sampai bila kita nak butakan mata dengan kekuasaan Allah dan kebenaran yang sudah jelas terpampang di depan mata.

Semua pilihan ditangan kita sendiri.

Salam Sayang,
KakMyra

No Response to "Permulaan 2010 yang Mengerikan"