JOM JADI BIJAK HARI INI!





CURRENT CONTENT

Kisah Pompeii Bakal Berlaku Semula?

Assalamualaikum WRT WBT

Di antara isu semasa yang hangat diperkatakan pada hari ini adalah bencana alam di sekitar kawasan eropah. Ada sape2 yang baca surat khabar atau tengok berita?

Kalau kita perasan, sejak dua menjak ni, byk betul gempa bumi yang berlaku diseluruh dunia. Sebelum ni akak dah tulis pun tentang kesan gempa-gempa ni kepada usia dunia. Bagi sesiapa yang belum sempat membacanya, sila browse thru archive blog JJB ni.

Hari ni, akak nak bawa adik-adik melihat peristiwa letusan gunung berapi di Iceland yang bernama Eyjafjallajokull. Gunung berapi yang ketinggian 1,666 meter ini sebenarnya terletak di kawasan beku dan dibawah lapisan ais yang tebal. Kalau adik-adik lihat gambar disebelah, begitulah rupa gunung berapi ini.

Bila tengok gambar, kita tak sangka wujudnya satu gunung berapi yang mempunyai suhu yang amat berbeza berbanding apa yang berada diluarnya.

Sebenarnya, menurut kajian dan sejarah, kali terakhir gunung berapi ini meletus (sebelum tahun 2010) adalah pada 1823. Sejak itu, gunung ini tiada peristiwa letusan sehinggalah tahun ini. Bagi tahun 2010 sahaja, gunung Eyjafjallajokull telah meletus sebanyak 2 kali -- kali kedua lebih dahsyat sehinggakan membawa kepada banjir/kenaikan paras air dikawasan sekelilingnya dan juga letupan debu-debu sehingga berkilometer tingginya.


Bila akak dengar dan baca laporan ni, akak teringat kisah gunung berapi Vesuvius di kawasan Itali sana. Bagi adik-adik yang dah pun mengikuti program Jom Jadi Bijak (JJB) atau Anda Bijak Jauhi Zina Negeri Johor, adik-adik akan paham apa yang akak maksudkan.
Sebelum ini juga, akak telah menulis satu post tentang kaum yang telah menerima azab Allah Taala pada zaman dulu, iaitu Kaum Pompeii.

Kalau kita tengok sejarah kaum yang menerima azab Allah ini, jalan ceritanya byk yang sama dengan apa yang berlaku sekarang.

Pada waktu dahulu, penduduk Pompeii yang tidak takut dengan Allah ini, malah tidak malu melakukan maksiat yang berleluasa, telah menerima balasan yang cukup dahsyat. Bila akak baca ceritanya, bila akak tahu kisah disebalik menurunan azab Allah ini, seram sejuk dibuatnya.

Jalan ceritanya lebih kurang sama.
1. Gunung berapi yang mengeluarkan asap-asap tebal, debu-debu yang beracun sehingga berbelas-belas kilometer tingginya.
- berlaku tak adik-adik? Ya.

2. Keadaan dimana langit disekeliling gunung tersebut ditutupi sehingga keadaan kelihatan seperti malam hari, tidak kelihatan warna langit yang biru.

- berlaku tak? Ya. Kalau kita tengok berita, letusan gunung berapi ini begitu dahsyat keluaran debunya sehingga sampai ke negara-negara sekelilingnya seperti United Kingdom, Frace, Denmark, Finland, Sweden dan sebagainya. Kawasan Eropah seolah-olah menjadi kawasan padang pasir, tetapi depenuhi debu.

3. Keadaan yang gelap dimana yang kelihatan hanya sambaran kilat-kilat yang bunyi guruh yang banyak dan berkali-kali.
- berlaku tak dengan peristiwa gunung berapi ini? Ya adik-adik. Keadaan di Iceland ini punya la pelik sehinggakan para scientist dari US pun tak dapat pastikan bagaimana keadaan Electric Storm ini berlaku.

Sewaktu peristiwa azab di Pompeii, kawasan yang dahulunya maju dan dikunjungi oleh manusia dari serata dunia itu telah 'hilang' di tutupi dan ditembusi debu beracun dan lava yang panas dalam masa 24 jam sahaja.

Penduduk Pompeii telah tertimbus dibawah lebih kurang 15 meter debu gunung berapi Vesuvius, sehinggakan apabila semuanya telah reda, kawasan Pompeii tidak lagi dapat dipastikan kedudukan asalnya.

Selepas beratus tahun peristiwa Pompeii ini, barulah para scientist pergi menggali di kawasan gunung tersebut dan menjumpai 'bandar' yang dahulunya terkenal.

Apa yang mereka jumpa? Manusia-manusia yang menjadi batu, ada yang masih bergigi, dalam pelbagai kedudukan. (kalau nak tahu lebih lanjut, boleh baca di sini (click here). But take note yang post tentang Pompeii ini adalah dalam English.

Kalau kita tengok gambar-gambar kesan daripada letupan yang berlaku di Iceland ini -- rumput tidak lagi kelihatan malah terbakar, laut bertukar warna ke kelabu, binatang ternakan mati kerana tidak dapat bernafas, dsb.


Dua hari lepas, para pengkaji di Eropah telah mengisytiharkan, dengan letusan gunung Eyjafjallajökull, sbnrnya boleh mengaktifkan gunung berapi berdekatan dengannya yang bernama Katla. Katla ni, lagi besar berkali-kali ganda berbanding Eyjafjallajökull dan jika ia meletus, lagi dahsyat kesannya.

Kalau dengan keadaan ini pun kita tak nak sedar lagi, ape nak jadi? Kalau keadaan yang jelas mcm ni pun kita buat tak tahu je, macamane dgn Iman kita sebenarnya? Allah dah tunjukkan pelbagai bukti, sebagai peringatan kepada kita, tapi ada juga golongan yang merasakan peristiwa dan bencana yang sedang berlaku di serata dunia ini tidak melibatkan kita.
 
Wahai kawan-kawan seperjuangan, kakak-kakak, abg-abg dan adik-adik. Marilah sama-sama kita bertaubat sebelum semuanya terlambat. Usia dunia kita ni sudah hampir ke penghujungnya. Sampai bila kita nak membutakan mata? Ayuh kita menyediakan diri untuk menghadap Allah Taala.

Semoga penulisan akak hari ini akan menjadi iktibar pada akak sendiri dan semua yang membaca. Jom kita jadi orang yang bijak, dan kekal bijak hingga ke Syurga.
Wallahu'alam

Salam Sayang,
KakMyra

No Response to "Kisah Pompeii Bakal Berlaku Semula?"