JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

A Day in Pompeii

Assalamualaikum wrt wbt & Salam Sejahtera.

Apa khabar semua? Kaifa Haluk? Ni Hao Ma?

Didoakan kawan2 dan adik2 sentiasa berada dlm keadaan istiqamah dlm beribadah pada bulan Ramadhan ini.

Sbnrnya KakMyra nak kongsikan sedikit pengalaman tentang Sejarah Kaum Pompeii. Bagi mereka yang pernah mengikuti kempen ABJZ, kemungkinan adik2 akan ingat kisah Kaum Pompeii ni.

Beberapa hari yang lepas, akak telah diberi peluang untuk menghadiri satu pameran mengenai Kaum Pompeii. Disini, akak ingin berkongsi infomasi dan sejarah dengan adik2, agar kita semua dpt mengambil iktibar, InsyaAllah.

Kaum Pompeii adalah antara kaum-kaum yang dibinasakan oleh Allah. Mereka terkenal dengan menyekutukan Allah, therefore Allah turunkan azab & bala ke atas mereka. Kaum Pompeii ni termasuk dalam kumpulan yang sama dengan Kaum Luth & Kaum Aad.

Pompeii telah dimusnahkan dan tertanam dengan meletupnya Mount Vesuvius, sebuah gunung berapi di tanah Itali. Letupan gunung berapi ini telah menghasilkan asap2 yang tebal dan beracun, lava yang panas dan debu yang membakar. Negeri Pompeii telah tertanam sepenuhnya hanya dalam masa 48 jam. Semua penduduk yang tidak dpt menyelamatkan diri telah berkeras menjadi batu disebabkan oleh lava panas yang 'menyerang' bandar tersebut. Tiada yang dpt melarikan diri. Mereka telah menjadi batu sepertimana kedudukan mereka beribu tahun dahulu. Setiap raup wajah mereka menggambarkan ketakutan dan kesakitan yang amat sgt.

Selepas letupan Mt Vesuvius, negeri Pompeii di ibaratkan tidak pernah wujud. Kota Pompeii yang dahulunya terkenal sebagai kota yang maju, ketika itu berada 14KM dibawah debu2 dan lava yang dimuntahkan oleh gunung berapi tersebut.

Beribu-ribu tahun kemudian, ahli archaeologi telah menjumpai Kota Pompeii dengan penggalian mereka. Di situ, mereka telah menjumpai manusia dan binatang yang berkeras menjadi batu, dalam pelbagai keadaan.


Ini adalah sebuku roti yang menjadi batu. Roti ini dijumpai masih dalam oven.

Untuk article penuh, sila click di sini. Pemberitahuan: Article ini dalam English ye. InsyaAllah kalau ada masa, akak cuba translate.

Semoga kita semua dpt mengambil pengajaran dari kisah Kaum Pompeii ini.

Selamat mengerjakan ibadah di mlm ke-7 ini.

Yang menjalankan tanggungjawab,
KakMyra

1 Response to A Day in Pompeii

August 27, 2009 at 5:41 AM

azab pompei menghampiri kita jika kita tak berubah?