JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Azam Tahun Baru

BismillahiRahmaniRahim,


Assalamualaikum WRT WBT,

Alhamdulillah, akak masih diberi peluang untuk sama-sama menyumbang dalam penulisan di blog ini. Semoga kita sama-sama dapat mencari iktibar dan pengajaran dari segala article dan tazkirah yang terdapat di sini selama ini.

Semalam, kita dapat baca tazkirah dari Kak Anne. Hari ni dari akak pula.

Dua hari lepas, akak dapat alert dari Facebook account akak. Akak dpt msg dari kawan-kawan Universiti yang mengajak akak pergi bersama-sama mereka holiday di Port Dickson, sambil 'meraikan' tahun baru 2010. Almaklumlah, mmg dah lama tak jumpa. Semenjak akak duduk Johor ni, 6 bulan sekali pun kadang-kadang tak jumpa. Kami cuma berhubung dalam alam maya sahaja.

Rancangan mereka, nak sewa satu apartment, dan tido satu malam disitu. Plan malam tu, akak tak tahulah ape. Tp mereka nak buat ala-ala 'reunion', nak kumpulkan ramai2 sekali untuk bersuka ria.

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Walaupun tarikan untuk bersama-sama rakan sebaya itu cukup kuat, tp sebelum adik-adik membuat suatu keputusan, adik-adik jangan lupa Allah Taala. Walaupun keinginan untuk bersama-sama bergelak ketawa dan bergembira, keinginan untuk sekali sekala melupakan masalah hidup, tawaran untuk relax dan lepak bersama kawan-kawan itu cukup menarik, tetapi janganlah kita lupa akan janji Allah Taala kepada setiap manusia, iaitu mati.

Mati itu satu kepastian adik-adik, Syurga dan Neraka Allah itu suatu yang pasti. Bukannya perkara yang kita boleh buat main-main.

Macamana kalau time kite tengah bersuka ria tu, time kite tengah bergelak ketawa itulah detik kematian kita. Adakah kita nak mati dalam keadaan lupa pada Allah Taala, atau pada waktu kita sedang beribadah?

Sepatutnya adik-adik, dengan penambahan setahun dalam hidup kita, kita lagi ingat akan kubur, sebab penambahan setahun itu sbnrnya penambahan setahun untuk kita lagi dekat untuk mati. Bukannya dengan kebebasan dari mak ayah itu, kita buat apa yang kita suka.

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Dalam dua hari sebelum tahun baru ini, kita ambillah peluang untuk menggariskan beberapa azam, beberapa perubahan dan islah yang kita target untuk capai tahun hadapan. Kita semua tahu, seorang muslim itu seharusnya berusaha untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini.

Tak terkecualilah dengan satu tahun. Buatlah azam baru, apa usaha kita untuk menjadi seorang Muslim yang lebih baik. Tulis besar-besar atas kertas (kalau nak guna kertas mahjong pun boleh hehe), buat cantik-cantik, dan tampal dalam bilik supaya kita selalu nampak. Tapi jangan berazam je, tapi takde usaha untuk capai. Tiada apa yang mustahil adik-adik.

Siapa pernah tengok cerita Syurga Cinta? Ingat tak time Ikmal ckp kat ayah dia:

"Cikgu Mal kata, murah rezeki kalau senyum pagi-pagi, ketawa pagi-pagi"

Ha.. ibarat mcm tu lah adik-adik. Kalau satu hari tu kite bangun, pagi-pagi senyum, good mood, InsyaAllah satu hari kita good mood. Samalah dengan setahun. Kalau kita mulakan setahun itu dengan perkara-perkara yang baik, permulaan yang baik dan bijak, InsyaAllah satu tahun itu juga baik.

Begitulah juga sebaliknya. Kalau awal-awal pagi kita dah marah-marah, satu hari tu... adeee je tak kene. Semua benda tak kene. Jadi janganlah kita start tahun baru ni dengan buat benda-benda yang tak elok. Jgn buat benda-benda pelik adik-adik. Jangan buat benda-benda yang Allah tak suka.

Firman Allah SWT:

Maksudnya:

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia."

Wahai adik-adik yang akak sayangi,

Allah dah sebut dah dalam Quran. Adik-adik pun tahu bahawa senjata paling kuat org Islam adalah doa. Doa kita je Allah makbulkan wahai adik-adik.

Tapi janganlah kita berdoa sahaja tanpa usaha. Kalau adik-adik telah mendapat kesedaran, maka janganlah adik-adik sia-siakannya.

So ape lagi? Takkan kite cuma nak ckp "takutlah", "ish dah nak qiamat ni", "aku tak cukup amal lagi ni" je? Ape guna hanya berkata-kata tanpa amal. Rugilah seorang manusia itu apabila ilmu yang diperolehinya tidak diamalkan. Allah SWT dah tunjukkan pelbagai peringatan kat kita. Gempa bumi dah makin dahsyat, sampai kat Malaysia pun dah sampai, adakah kita nak buat tak tahu je?

Sememangnya Allah Taala sahajalah yang mampu mengurniakan kesedaran dan membuka hati-hati kita. Selagi ada yang mengingatkan kita, selagi itu lah Allah Taala sayangkan kita. Mereka yang tidak diberi peringatanlah manusia yang paling rugi di muka bumi. Selagi ada yang menegur, selagi ada yang mengingatkan kita padaNya, selagi itulah Allah mahukan kita lebih dekat kepadaNya.

Namun begitu, Allah tidak akan merubah keadaan sesuatu kaum atau seseorang itu, jika mereka sendiri yang tiada usaha untuk mencari HidayahNya.

Semoga hidup kita semua sentiasa di bawah lindungan dan RahmahNya. Perjalanan kita masih jauh, yang pastinya akan berliku dan banyak dugaan. Kerana itulah hakikat kehidupan seorang mu'min, penuh onak dan duri. Jalan yang benar itulah yang banyak rintangan dan ujian. Siratul Mustaqim itulah yang sentiasa membawa kita lebih dekat kepadaNya.

Semoga kita semua tabah mengharungi hidup ini, dengan harapan dan impian untuk mati Syahid bersama para Mujahidin dan Mujahidah. Destinasi kita hanyalah Syurga Allah yang kekal abadi. Ameen.

Selamat Tahun Baru adik-adik. Semoga adik-adik selepas ini lebih BIJAK dengan cara meraikan kedatangannya.

Wallahu'alam

Salam Sayang,
KakMyra

No Response to "Azam Tahun Baru"