JOM JADI BIJAK HARI INI!



CURRENT CONTENT

Sempena Sambutan Tahun Baru 2010.

Sempena Sambutan Tahun Baru 2010... (3 hari lagi..BIJAKkah kita?)

Salam alaik…

Hai adik-adik..apa khabar semua? Alhamdulillah..Allah panjangkan usia kita untuk selangkah ke tahun baru (2010)..Happy New Year 2010...pejam jelik-pejam jelik...rasanya sebentar sahaja 365 hari telah berlalu...dan selangkah lagi usia kita menuju ke arah kedewasaan..Tapi dewasakah kita dalam menyambut tahun baru kali ini?...Bagaimana cara dan saluran yang betul untuk sambutan kali ini...Adik-adik ada plan apa-apa ke ?

Adakah dengan cara begini?

1) Meraikannya dengan penuh keseronokkan bercampur lelaki dan perempuan?

2) Mengadakan pertandingan dijalanan dengan aksi-aksi “hebat” ibarat seorang

penunggang profesional?

3) Berpelukan bersama botol-botol haram dan si dia berwajah ayu/tampan?

4) Penyumbang kepada melariskan penjualan kondom di pasaran dunia?

5) atau..penyumbang kepada kelahiran tanpa tauliah pada September nanti?

Dan kesemua perancangan kita untuk sambutan tahun baru yang `hebat´ ini kita jalankan dibumi Allah SWT yang cukup indah ini..Adik-adik jika itu pilihan kita dalam meraikan sambutan tahun baru kali ini..tidakkh kita merasa malu kepada NYA?...Jangan kita lupa adik-adik, setiap perlakuan kita akan ditayangkan tanpa sebarang penapisan di sana nanti dan ketika itu...alangkah ruginya kita kerana filem terbitan kita itu cukup mengaibkan dan dipertontonkan oleh semua mahkluk Allah SWT..

"Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka?, Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan tujuan yang benar dan waktu yang ditentukan.Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya." (QS. Ar-Ruum, 30 : 8)

Adik.-adik...alangkah beruntungnya sekiranya sambutan tahun baru kali ini diraikan dengan perkara-perkara yang berfaedah.. diraikan di masjid-masjid atau di surau-surau dengan solat berjemaah, bacaan Yasin dan Al-Quran, majlis-majlis ilmu untuk santapan rohani dan sekaligus membantu diri kita untuk berubah ke arah kebaikan.

Dengan melakarkan sekeping azam yang baru untuk berubah ke arah kebaikan sempena kedatangan tahun baru ini bukankah ianya sesuatu yang cukup indah dan cantik adik-adik. Semoga dengan anugerah akal fikiran yang sihat oleh Allah SWT kepada kita...dapatlah kita menilai perancangan bagaimana yang terbaik untuk kita lakarkan pada tahun baru ini...Adakah lakaran kita akan menghasilkan buih-buih kebaikan dan ketaatan hamba kepada PenciptaNYA atau sekadar menambahkan lagi isu-isu `sensasi´ di paparan akhbar pada 1 Januari 2010 nanti.

Fikirkanlah dengan sebaiknya hala tuju hidup kita pada tahun akan datang ini...kerana tanda kasihnya Allah kepada hambanya apabila ia mendatangkan ujian atau dugaan berupa keseronokkan dunia, dan hambanya itu dapat menangkisnya dengan ketakwaan, sesungguhnya itulah hambaNYA yang BIJAK..insyaAllah...

"Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakkudan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau ridhai ; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh" (QS. An-Naml, 27 : 19)

Salam sayang dan kasih buat adik-adik semua...jangan nakal-nakal di tahun baru ini dan teruskan menjadi BIJAK di muka bumi Allah ini...

JOM JADI BIJAK – Raikan Tahun Baru dengan BIJAK



Wassalam..
Kak Anne

No Response to "Sempena Sambutan Tahun Baru 2010."