JOM JADI BIJAK HARI INI!





CURRENT CONTENT

Bayi ditemui atas wakaf masjid

Oleh Khairul Anuar Abdul Samad
krull@bharian.com.my


KEADAAN bayi lelaki dilahirkan tidak cukup bulan yang ditinggalkan di wakaf Masjid Telipot, di Kota Bharu, semalam.

Diselimuti dengan kain tudung buruk

KOTA BHARU: Jemaah Masjid Telipot, dekat sini, gempar, apabila seorang bayi lelaki dilahirkan tidak cukup bulan dan masih hidup yang dibungkus dalam kain tudung, ditinggalkan di atas sebuah wakaf dalam kawasan masjid berkenaan, pagi semalam.

Penjaga masjid itu, Ali Abdullah, 65, berkata beliau terkejut dengan penemuan bayi masih bertali pusat itu, kerana ketika membuka pintu pagar masjid pada jam 5 pagi dan selepas solat Subuh, beliau tidak melihat sebarang perkara aneh di kawasan masjid itu.

Katanya, beliau hanya mengetahui kejadian itu selepas kembali semula ke masjid dari menghadiri satu majlis bercukur bayi di Desa Telipot, berhampiran masjid itu, kira-kira jam 8 pagi, apabila melihat ramai jemaah masih belum pulang, berkumpul di wakaf berkenaan.

"Ketika memulakan tugas pada jam 5 pagi dan selesai solat Subuh, saya tidak melihat benda aneh di wakaf berkenaan. Namun, apabila pulang dari majlis bercukur bayi, saya terkejut apabila diberitahu ada bayi ditinggalkan di atas wakaf masjid.

"Saya membuat pemeriksaan terhadap tandas di masjid ini, tetapi tiada kesan darah dan percaya perbuatan ini dilakukan penduduk luar dari kawasan ini.

"Polis yang dihubungi kemudian membawa bayi berkenaan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk rawatan lanjut. Saya berharap manusia kejam tergamak melakukan perbuatan meninggalkan bayi ini, diberi petunjuk sewajarnya tidak lama lagi," katanya.

Sementara itu, seorang pencuci masjid itu, Khatijah Yazid, 51, berkata sepasang suami isteri berusia lingkungan 50-an, yang menunggu seorang rakan berhampiran wakaf masjid itu menemui bayi berkenaan.

Beliau berkata, kerana terlalu lama menunggu, wanita berkenaan berasa letih dan mahu berehat di atas wakaf berkenaan. Bagaimanapun, beliau terkejut selepas melihat ada bungkusan di situ.

"Wanita itu membuka bungkusan berkenaan dan terkejut apabila mendapati ada bayi di dalamnya yang hanya diselimuti selendang buruk," katanya.

Ketua Polis Daerah, Asistan Komisioner, Zahruddin Abdullah, berkata bayi itu dijumpai jam 7.30 pagi oleh seorang pesara kerajaan yang ketika itu menunggu kawannya di wakaf berkenaan.

Sementara itu, sumber HRPZ II ketika dihubungi berkata, bayi berkenaan dimasukkan ke hospital itu jam 9 pagi dan kini ditempatkan di wad 2 untuk rawatan lanjut dan dilaporkan stabil.

"Bayi berkenaan dilahirkan tidak cukup bulan dengan beratnya hanya satu kilogram. Bayi itu kini ditempatkan dalam inkubator dan dilaporkan stabil," katanya. Beliau kemudian mendengar tangisan bayi dan melihat bayi yang diselimuti selendang buruk.

"Bayi berkenaan dipercayai dilahirkan tiga jam sebelum ditemui dan kini dirawat di HRPZ II," katanya.

Sementara itu, sumber HRPZ II ketika dihubungi, berkata bayi berkenaan dimasukkan ke hospital itu jam 9 pagi dan kini ditempatkan di wad 2 untuk rawatan lanjut dilaporkan stabil.

No Response to "Bayi ditemui atas wakaf masjid"