JOM JADI BIJAK HARI INI!





CURRENT CONTENT

Wahai Lelaki

Assalamualaikum WRT WBT

Wahai lelaki,

Janganlah hipokrit, semua lelaki perlukan wanita. Tanpa wanita hati, perasaan, dan fikiran lelaki akan rosak. Mereka masih mencari walaupun ada segalanya. Apa yang tidak ada disyurga sehingga Adam tetap rindukan Hawa..?

Pada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri, ataupun puteri. Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki.Tetapi kalau lelaki sendiri tidak lurus , mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Wahai lelaki, luruskan wanita dengan jalan yang ditunjukkan Allah. Didiklah wanita dengan panduan dari-Nya. Janganlah cuba menjinakkan mereka dengan harta kerana nantinya mereka sungguh dan semakin liar. Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan kerana nantinya mereka semakin menderita. Yang sementara itu tidak akan dapat menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal kerana di situlah punca bagi kekuatan dunia.

Akal wanita setipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu. Hatinya serapuh kaca, kuatkan ia dengan iman. Hiasilah ia dengan akhlak. Bisikkan ke telinga mereka kelembutan bukan satu kelemahan. Ia bukan diskriminasi Tuhan.

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak mereka tidak akan melurus bahkan membengkok.

Itulah akibat andai wanita tidak kenal TuhanNya. Bila wanita derhaka, dunia lelaki akan huru-hara. Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan, tetapi binalah kepimpinan. Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Ilahi, pimpinlah diri sendiri kepadaNya. Jinakkan diri pada Allah nescaya akan jinaklah segalanya di bawah pimpinanmu.

Dan… janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra andai peribadimu tidak sehebat Sayidina Ali Karramallhuwajhah…

Renugkanlah dirimu..

No Response to "Wahai Lelaki"